Τη Δευτέρα 14/9
αν και άνοιξαν τα σχολεία μας. Το Υπ. Παιδείας όχι μόνο δεν πήρε κανένα
μέτρο να μειώσει σε 15 μαθητές στο τμήμα αλλά δεν εξασφάλισε ούτε τους
αναγκαίους εκπαιδευτικούς για την ομαλή λειτουργία των σχολείων διατηρώντας
25άρια τμήματα.
Την
εγκληματική έλλειψη μέτρων στήριξης των σχολείων και ενίσχυσης τους με
προσωπικό και αραίωση μαθητών επιδιώκουν να την καλύψουν με λιγότερους
εκπαιδευτικούς παραβιάζοντας τα εργασιακά μας δικαιώματα και σε βάρος των
μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών. Έντονος προβληματισμός υπήρχε και
υπάρχει αυτές τις ημέρες στις συνεδριάσεις των Συλλόγων Διδασκόντων για τον
τρόπο της κάλυψης των έκτακτων απουσιών των εκπαιδευτικών.
Σχετικά με την κάλυψη
έκτακτης απουσίας εκπαιδευτικού προσωπικού:
Το
ωράριο μας είναι απαραβίαστο και νομικά κατοχυρωμένο από το Ν.
2517/97. (24 ώρες για όσους έχουν ως 10
χρόνια υπηρεσίας, 23 ώρες από 10 -15 χρόνια, 22 ώρες από 15-20 χρόνια και 21
ώρες από 20 και πάνω). Κανένας διευθυντής, σύλλογος διδασκόντων ή
οποιοσδήποτε από τη διοίκηση δεν μπορεί να παραβιάσει το κατοχυρωμένο διδακτικό
ωράριο και αν το επιδιώξει, παρανομεί.
Σε
καμία νομοθεσία δεν υπάρχει όρος «απασχόληση παιδιών» ενώ στο Ν.
1566/85 γίνεται διάκριση μεταξύ εργασιακού και διδακτικού
ωραρίου, ορίζοντας με σαφήνεια ότι οποιαδήποτε απασχόληση
στην τάξη εντάσσεται σε διδακτικό ωράριο. Κατά συνέπεια σε καμία περίπτωση
δεν ευσταθεί ότι μπορεί συνάδελφος να «απασχολήσει» παιδιά στην τάξη στα
πλαίσια του εργασιακού του ωραρίου. Γι’ αυτό άλλωστε κερδίσαμε την ώρα της σίτισης
στο διδακτικό μας ωράριο πριν μερικά
χρόνια.
Το
εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών είναι κατ’ ανώτατο 30 ώρες.
Με τη λήξη του διδακτικού ωραρίου ο
εκπαιδευτικός μπορεί να αποχωρήσει, εκτός αν του έχει ανατεθεί συγκεκριμένο
έργο (όχι όμως διδακτικό) (άρθρο 13 παρ.8 του Ν. 1566/85 π.χ. συμμετοχή σε
γιορταστικές, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων, κλπ
τήρηση βιβλίων του Σχολείου, εκτέλεση διοικητικών εργασιών), ή υπάρχει
συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων. Κάθε άλλη απασχόληση είναι παράνομη.
Επισημαίνουμε
ότι, στην πρόσφατη εγκύκλιο με θέμα «Λειτουργία Δημοτικών Σχολείων για το
σχολικό έτος 2020-2021» επαναλαμβάνεται η πάγια διατύπωση: «Ο τρόπος κάλυψης
έκτακτης απουσίας εκπαιδευτικού αποφασίζεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων και
καταγράφεται στο Βιβλίο Πράξεων του Συλλόγου Διδασκόντων στην πρώτη συνεδρίαση
του σχολικού έτους».
Συνάδελφοι
εφόσον συμπληρώνουν το διδακτικό τους ωράριο, δε θα δεχονται προφορική ή
γραπτή ανάθεση υποχρεωτικής υπερωρίας. Υπερωρία μπορεί να ανατεθεί μόνο
με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων στους εκπαιδευτικούς του σχολείου και από
κανένα άλλο. Κανένας σύλλογος διδασκόντων δεν πρέπει να αναθέσει υπερωρίες.
Η κάλυψη των απουσιών με αξιοποίηση των κενών των
εκπαιδευτικών αποτελεί σαφή παραβίαση του διδακτικού ωραρίου και δεν πρέπει να
την αποδεχτούμε. Επιπλέον, σε καμία περίπτωση δεν αποφεύγεται με
αυτόν τον τρόπο ο συγχρωτισμός εκπαιδευτικών-μαθητών. Εάν, υποθετικά, αξιοποιηθούν τα κενά των
εκπαιδευτικών, θα μπουν σε ένα τμήμα 6 εκπαιδευτικοί σε μία ημέρα. Σε περίπτωση
κρούσματος εκπαιδευτικού ή μαθητή του τμήματος ή μαθητή των 6 τμημάτων, στο
σχολείο θα πρέπει να μπουν σε καραντίνα τουλάχιστον 7 τμήματα.
Από
την άλλη, το μοίρασμα των μαθητών στις τάξεις μπορεί να γίνει μόνο όταν έχουμε
σχετικά μικρό αριθμό παιδιών ή μεγάλη αίθουσα, στην οποία επιτυγχάνεται λιγότερος συγχρωτισμός (π.χ. μοιράζεται ένα
τμήμα σε όλες τις τάξεις, από 1-2 μαθητές σε κάθε τάξη, χωρίς να υπερβαίνει τον
προβλεπόμενο αριθμό).
Επιβεβαιώνεται
λοιπόν ότι η λύση είναι τα τμήματα μέχρι 15 μαθητών και η αναπλήρωση με
πλεονάζοντες αναπληρωτές στη δ/νση για να καλύπτουν τις βραχυχρόνιες
άδειες όπως γινόταν πολύ παλιότερα.
Για ολιγοήμερη απουσία εκπαιδευτικού με σκοπό να αντιμετωπιστούν οι
ανάγκες που προκύπτουν λόγω έκτακτων απουσιών εκπαιδευτικών χωρίς να προκύπτει
συγχρωτισμός είτε εκπαιδευτικών είτε μαθητών στα τμήματα χρειάζεται να
τοποθετηθεί στο σχολείο ένας επιπλέον εκπαιδευτικός για συμπλήρωση ωραρίου
και αντικατάσταση συναδέλφων που απουσιάζουν έκτακτα.
Επαναλαμβάνουμε
ότι σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού προσωπικού, ιδιαίτερα με την
έναρξη της σχολικής χρονιάς είτε κατά τη διάρκειά της, οι σύλλογοι
διδασκόντων οφείλουν να διαμορφώσουν μεταβατικά προγράμματα που θα
εκτείνονται όσο επιτρέπει το υποχρεωτικό ωράριο των εκπαιδευτικών που
βρίσκονται στο σχολείο (π.χ. αν λείπει ειδικότητα θα
σχολάνε στο 5ωρο κλπ). Σε περίπτωση «πιέσεων» από τη διοίκηση θα πρέπει οι
συνάδελφοι του σχολείου να επιμένουν στη μη παραβίαση του διδακτικού τους
ωραρίου και να ενημερώνονται αμέσως ο Σύλλογος και η ΔΟΕ. Υπενθυμίζουμε την
πρόβλεψη του Π.Δ. 79/2017 (άρθρο 11, Α΄ παρ.12) «Έως
ότου τοποθετηθεί στη σχολική μονάδα το σύνολο του εκπαιδευτικού προσωπικού για
την πλήρη ανάπτυξη του ΕΩΠΔ, το Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα Διδασκαλίας
αναμορφώνεται προσωρινά ως προς τα διδακτικά αντικείμενα, με απόφαση του
Συλλόγου Διδασκόντων σε συνεργασία με τον αρμόδιο Σχολικό Σύμβουλο και
ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή, αξιοποιώντας το σύνολο των προσφερόμενων
διδακτικών ωρών με βάση το υποχρεωτικό διδακτικό ωράριο και τις διδακτικές ώρες
των εκπαιδευτικών για τις οποίες έχουν τοποθετηθεί στη σχολική μονάδα.»
Σε
περίπτωση μακροχρόνιας απουσίας εκπαιδευτικού είναι φανερό ότι πρέπει άμεσα
να έρχεται στο σχολείο αναπληρωτής και σε καμία περίπτωση να μην αναλαμβάνουν
υπερωρίες οι συνάδελφοι. Τόσο ο Σύλλογος όσο και η ΔΟΕ σ’ αυτές τις περιπτώσεις
ζητά την αναμόρφωση του προγράμματος έως ότου
έρθει αναπληρωτής. Τέλος, σε οποιαδήποτε περίπτωση υποχρεωτικής
ανάθεσης από το ΠΥΣΠΕ, τότε οι συνάδελφοι θα καλύπτονται με στάσεις εργασίας.
* Προς ενημέρωση όλων επισυνάπτουμε την τεκμηρίωση στα Εργασιακά Δικαιώματα από τη ΔΟΕ (2017)
Ο Πρόεδρος
ΤΣΑΛΑΠΑΚΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ
Ο Γενικός Γραμματέας
ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ